
Propaganda and Crony Capitalism: 
Partisan Bias in Mexican Television News1

 
 
 

Forthcoming, Latin American Research Review 
 
 
 
 
 
Sallie Hughes      Chappell Lawson 
School of Communication    Department of Political Science, E53-439 
University of Miami     Massachusetts Institute of Technology 
P.O. Box 248127     77 Massachusetts Avenue 
Coral Gables, FL 33124-2105   Cambridge, MA 02139 
shughes@miami.edu     clawson@mit.edu
(Please direct correspondence to this address) 
 
 
 

mailto:shughes@miami.edu
mailto:clawson@mit.edu


  
Abstract 

The relationship between media ownership and partisan bias has been an important source of 

controversy in emerging democracies.  Systematic tests of the effects of ownership, however, 

remain relatively rare.  Using data from content analysis of 93 television news programs, as well 

as more detailed examination of six provincial television stations, we assess the extent of bias in 

different types of broadcasters during Mexico’s 2000 presidential campaign.  We find that 

privately owned television stations were generally more balanced than public broadcasters, who 

typically followed propagandistic models of coverage.  At the same time, private ownership 

often entailed collusive arrangements between broadcasters and politicians based on the prospect 

of future business concessions (i.e., “crony capitalism”).  We conclude that changes in ownership 

patterns are unlikely to eradicate partisan bias, and we discuss other institutional remedies aimed 

at insulating both private and state-run media from political manipulation. 

 1



Introduction 

During the last two decades, dozens of countries have made the transition from autocracy 

to something resembling democratic government.  In analyzing this wave of democratization, 

scholars have devoted substantial attention to the institutional choices that may influence the 

quality of democratic governance:  executive-legislative relations, electoral rules, mechanisms 

for solidifying of civilian control over the military, etc.  Their analysis offers political actors 

some guidance about the tradeoffs involved in reforming authoritarian systems and reinforcing 

democratic practices.   

In keeping with this effort, some experts on the mass media have attempted to address the 

institutional choices that influence media performance in emerging democracies.  Although they 

call attention to a number of factors that might shape coverage, much of the research has focused 

on whether the media should be publicly or privately owned.  Nevertheless, systematic analysis 

of the effects of ownership on media performance remains rare. 

 In this article, we assess the sources of partisan bias in television coverage in Mexico, 

with an eye toward larger comparative debates over media performance.  Based on a quantitative 

analysis of 93 television news programs during Mexico’s pivotal 2000 presidential campaign and 

in-depth interviews at six television stations, we reach three conclusions.  First, privately owned 

national networks based in Mexico City offered much more balanced coverage than provincial 

broadcasters, especially state-run stations.  Second, despite overall differences between local 

private and public stations, both types of media were vulnerable to bias.  For privately owned 

stations, financial incentives – including both advertising revenues and potential favors from 

 2



government officials – were most important in shaping coverage.  For state-owned television 

broadcasters, coverage depended straightforwardly on whether or not governors intended to 

exploit the station for political ends, which they typically did.  Third, we find that the 

inclinations and values of media owners and journalists do influence electoral coverage.  

However, the overall effect of professional norms remains relatively weak, and journalists 

exercise little control relative to owners.   

These findings have important implications for research on media reform in emerging 

democracies.  As with some research by other scholars, our findings suggest that neither 

privatization nor state ownership will necessarily produce an open broadcasting system.  Rather, 

intensive institutional reforms are required for media pluralism and independence.  Such reforms 

might include:  the establishment of politically insulated boards to oversee public stations; 

greater transparency in the process by which broadcasting concessions, government advertising, 

and other resources are awarded; equal time rules; and explicit monitoring of media coverage by 

public agencies and civic organizations. 

The first section of this article discusses the larger literature on media performance in 

new democracies.  The second section describes the system of media-state relations that 

characterized the period of one-party rule in Mexico, summarizing how political transition, 

economic reform, and personnel changes during the 1990s altered television coverage.  The third 

section summarizes six case studies of Mexican broadcasters, designed to identify the 

mechanisms that generated biases in coverage.  The fourth section uses data from content 

analysis of 93 television news programs to generalize across television broadcasters in Mexico, 

 3



documenting which types of programs exhibited which partisan biases.  The final section 

discusses the implications of our findings for media pluralism and media reform in new 

democracies. 

 

Media ownership and performance in new democracies 

 In emerging democracies, the relaxation of direct political controls is obviously a 

fundamental factor in shaping the degree to which mass media offer balanced coverage of 

political alternatives.  As in established democratic countries, however, the simple absence of 

censorship and repression does not appear to lead automatically to media pluralism or 

independence (Lawson 2002).  Despite political democratization in Latin America during the 

1980s and 1990s, for instance, “democratization of the mass media…continued to be an elusive 

goal” (Fox 1988, 26).  As Silvio Waisbord recently argued:   

The recent affirmation of liberal democracy has not resulted in the 

democratization of media access.  Quite the opposite.  It has coincided with the 

further consolidation of market principles and media concentration.” (2000b, 59)   

Findings are similar in Eastern Europe and elsewhere, where the overthrow of autocratic 

governments has typically not resulted in the creation of a viable Fourth Estate (Lánczi and 

O’Neil 1997; Jakubowicz 1995; Mickiewicz 1999; Bajomi-Lázár and Hegodűs 2001; Milton 

2001; Jakubowicz 1998/9).  As Mondak argued, “the crux of the problem in many post-

communist states is that media lack independence and professionalism … such media must be 

counted as part of the problem, not part of the solution” (2003, 2). 

 4



Given persistent partisan bias in the wake of democratization, much of the debate over 

media performance has focused on ownership.  Those who favor commercial media regimes 

argue that private outlets will respond to the demands of the marketplace rather than the 

preferences of government officials; by contrast, state-run media are vulnerable to direct political 

manipulation (Splichal 1992; Splichal and Wasko 1993; Seres 2001; Manaev 1996; Lawson 

2002).  Because government-run outlets are so thoroughly biased, the argument goes, 

privatization can only encourage media opening (Gross 1996; Caristi 1996; Bajomi-Lázár and 

Hegodűs 2001; Alves 2003).  In this sense, recent authors reinforce conclusions from research on 

state-run media in developing countries from earlier decades: 

The most striking fact to emerge from our study is the virtual abandonment, 

throughout the developing world, of Western patterns of broadcasting in which, 

however defined, the broadcasting system has some element of autonomy from 

the government of the day (Katz and Wedell 1977, 212). 

 On the other hand, those who favor public ownership insist that commercial media rarely 

guarantee proper representation of dissenting political voices, instead favoring status quo appeals 

to market segments that most attract advertisers (Herman and Chompsky 1988; Bagdikian 1988; 

McChesney 2000).  In Latin America and elsewhere, they point out, private ownership has rarely 

inclined broadcasters to play a civic role, and media owners often trade favorable coverage for 

business concessions (Rockwell and Janus 2002; Fox 1997; Lawson 2002; Waisbord 2000a; 

Waisbord 2000b; Mickiewicz 1999).  Indeed, this “penchant of media owners to court 

government officials in order to advance multiple business interests” remains a prominent feature 

 5



of many Latin American media systems (Fox and Waisbord 2002).  In post-transition Uruguay, 

for instance: 

The political and television powers maintain relations as associates. Private 

television seems to say, ‘As long as you don't harm my business, you will receive 

coverage.’ The political power seems to say, ‘As long as you support power, you 

will be treated well.’ Both seem to say to the military:  ‘You will not be touched.’ 

(Faraone 2002). 

Beyond such spaces of silence, private ownership is thought to encourage trivialization and 

tabloidization of the news (Bennett 2002; Entman 1991; Hallin 2000a).  Private media in 

emerging democracies thus tend to be politically conservative, establishment-oriented, and 

vacuous (Curran 1991; Skidmore 1992; Fox 1998; Lawson 2002; Molina 1987; Zazur Osorio 

1996; Fernández Christlieb 1996; Rockwell and Janus 2003; Ramírez Beltrán 1988; Bernal and 

Torreblanca 1988; Amaral and Guimarães 1994; McNair 2000; Mickiewicz 1999).     

Most empirical studies have found some truth on both sides of the ownership debate.  For 

instance, Curran’s review of European media systems finds that truly competitive private 

systems do “result in greater responsiveness to audience preferences” than state-owned systems, 

but they nevertheless retain the sort of defects noted by critics of commercial media.  This 

conclusion has led Curran and others to favor mixed systems with state regulation of private 

media and politically insulated state-owned media (1991, 52).  In the same vein, other scholars 

have emphasized the need to move beyond:  

 6



the dichotomy between the liberal perspective, for which democratization of the 

media is purely a matter of the elimination of state interference, and the critical 

political economy perspective, which has focused on the control of media by 

private capital but has until now not been very sophisticated in its analysis of 

variations in the relation of capital to the state, political parties, and other 

institutions. (Hallin and Papathanassopoulos 2002, 184).    

Bennett, in particular, has noted that “conventional distinctions among regime types and media 

ownership patterns provide little insight into the dynamics of democratic communication” 

(Bennett 1998, 196-7; see also Waisbord 2000b). 

One final set of arguments about media performance hinges on the impact of profession 

norms.  In particular, observers of the print media have argued that journalistic norms and 

newsroom culture play an important role in shaping press coverage no matter what the ownership 

regime of the media (Hughes 2003; Waisbord 2000a; Jones 2002; Altschull 1984; Epstein 1973).  

From this perspective, news organizations must be controlled by people dedicated to fairness in 

reporting, regardless of ownership or political context.  How such same arguments apply to 

broadcasting, however, is less clear.   

The state of the debate over media reform suggests that more systematic evidence is 

needed about the forces responsible for greater pluralism and balance in the mass media.  How 

exactly do democratization and commercialism influence media representations of political 

options?  Do alternative ownership models lend themselves to less-biased coverage?  How 

strongly do journalistic norms shape reporting? 

 7



 

The political economy of Mexican television 

The history of Mexican television suggests that democratization, commercial 

competition, and journalistic norms have all played important roles in substantially transforming 

news coverage over the last two decades.  At the same time, this history lends support to many of 

the criticisms advanced by analysts of Latin American broadcasting today.  Democratization has 

not brought as radical nor uniform a shift in coverage as critics had hoped; both commercial and 

state-owned television networks have proven deeply biased in the past; and civic-oriented 

journalistic culture has only infrequently exercised a decisive influence on the behavior of 

broadcasters. 

As in other Latin American countries, Mexican television has been dominated by private 

entrepreneurs who received subsidies and concessions in exchange for favorable coverage of the 

regime since its emergence in the 1950s (Zazur Osorio 1996; Fernández and Paxman 2000; Trejo 

Delarbre 1985, 1988; Fernández Christlieb 1996; Mejía Barquera 1989; Guerrero 2002; on Latin 

America, see Fox 1997; Skidmore 1993; and Fox and Waisbord 2002).  By 1973, the country’s 

leading broadcasters had combined their holdings to create a virtual private monopoly, known as 

Televisa (Molina 1987).  Televisa operated as a private, profit-oriented enterprise, but it also 

provided the regime with the sort of relentlessly positive coverage that one might expect from a 

government-controlled outlet.  Opposition parties were dismissed or denigrated, while candidates 

of the ruling party were treated with deference and enthusiasm (Arredondo Ramírez et al. 1991; 

Adler 1993; Acosta and Parra 1994; Bernal and Torreblanca 1988; Hallin 2000b; Lawson 2002).  

 8



In return, Televisa received special privileges from the government:  preferential tax treatment, 

subsidized access to communications infrastructure, and protection from commercial competition 

(Olmos 1999; Fernández and Paxman 2000; Guerrero 2002).  Smaller broadcasters were likewise 

intertwined with the old regime, as the few provincial concessionaires not affiliated with the 

main network had typically received their licenses from friends in the government.  Finally, 

broadcasting regulations gave the federal executive broad discretion to monitor and sanction 

errant concessionaires (Guerrero 2002, Chapter 2).  Consequently, television news content 

remained tightly controlled. 

Mexico’s economic and political transitions, however, gradually altered the incentives 

facing broadcasters.  On the economic side, the privatization of a network of state-owned 

television channels in the early 1990s led to the creation of a second major national network, 

Televisión Azteca (Delgado 1996; Galarza 1996; de la Selva 1998).  Although the content of 

Televisión Azteca’s political reporting was not radically different from Televisa’s, competition 

for market share did encourage both networks to experiment with different styles of coverage in 

an effort to attract viewers (Guerrero 2002; Lawson 2002).   

At the same time, sweeping market-oriented reform during the late 1980s and 1990s 

diminished the regime’s control over private broadcasters.  In the early 1980s, the state 

controlled more than 1,500 companies, including such important advertisers as banks, airlines, 

utilities, and the telephone company.  Additionally, economic controls allowed it to block or 

subsidize the importation of broadcasting technology and inputs.  By the late 1990s, however, 

the bulk of state-owned enterprises had been sold to private investors, economic regulation had 

 9



been drastically reduced, and barriers to international trade and investment had fallen 

dramatically.  In 1999, government advertising overall was well below private sector advertising 

– approximately $600 million compared to over $1,400 million.  

Even more importantly, the remaining public funds that were spent on television came 

from more than one partisan source.  As a result of sweeping electoral reforms in 1996, 

opposition parties were granted substantial access to public funds, and each of the major parties 

spent millions of dollars on media purchases.  In 1997, for instance, opposition political parties 

spent some $167 million, the bulk of it on television ads, against only $111 million by the PRI 

(Academia Mexicana de Derechos Humanos 1997).  In 2000, expenditures were approximately 

as high and as balanced (Grayson 2000, 25, 62); all told, the three main candidates bought 

approximately 25 hours of advertising on the two main networks during the first half of 2000.2     

Increasing electoral competition also affected provincial stations, both network affiliates 

and independents.  Starting in 1989, Mexican leaders selectively recognized opposition party 

victories in gubernatorial elections (Camp 1996; Cornelius 1996; Levy and Bruhn 2001).  By late 

2000, state-level governments formed a political patchwork across Mexico, with the PAN 

holding ten governorships, the leftist Party of the Democratic Revolution (PRD) two plus the 

Federal District, and the PRI retaining the rest.  Each major political party thus came to control 

state-level government patronage, as well as national-level campaign funds.  

Political transition also diminished federal pressure on the main broadcasters.  During the 

second half of the 1990s, President Ernesto Zedillo (1994-2000) pledged to maintain a “healthy 

distance” from the ruling party; the PRI lost control of the lower house of Congress; and the 

 10



newly autonomous Federal Electoral Institute (IFE) took an active role in monitoring electoral 

coverage.  Although the executive branch retained substantial discretion over awarding and 

withdrawing concessions, the political environment for broadcasters changed substantially. 

One final change occurred in 1997 with the death of Televisa owner Emilio Azcárraga 

Milmo and his replacement by his son, Emilio Azcárraga Jean.  Whereas Azcárraga Milmo had 

been an open partisan of the PRI (Fernández and Paxman 2000), Azcárraga Jean, described 

himself as “a businessman” without firm partisan leanings.  In a series of interviews and public 

statements, Azcárraga Jean stressed the importance of offering politically balanced coverage, 

enhancing the network’s credibility, and attracting or retaining viewers (Puig 1997).  Over the 

next three years, anchors and reporters most closely associated with the old pro-government line 

were replaced.   

As a result of these changes, partisan bias moderated substantially on Mexico’s two main 

commercial networks.  Coverage of the PRI on the private national networks, for instance, 

dropped from approximately 80% in presidential campaigns in 1988 to just over half in 1994 to a 

little over one third in 1997 and 2000 (Lawson 2002, 52-55, 159-61).  However, considerable 

partisan bias remained in local news, both state owned and private.  According to an IFE sample 

of programs monitored throughout the 2000 campaign, 42% of all news coverage was dedicated 

to the PRI, 24% was dedicated to the PAN-dominated Alliance for Change (AC), and 20% was 

dedicated to the PRD-dominated Alliance for Mexico (AM).  Compared to its share of the vote 

in that year’s presidential election, the PRI received 3% more airtime than electoral support, 

while its principal rival (the AC) received 18% less.  Bias on certain provincial stations reached 

 11



dizzying proportions:  in PRI-run Tabasco state, for instance, the ruling party received 

approximately 72% of all electoral coverage.  By contrast, the ruling party received about 15% 

of all time devoted to the parties in the state of Tlaxcala (governed by the PRD), and only 22% of 

all time in Guanajuato (governed by the PAN).3  

 To conclude, the 1990s saw a remarkable shift in the extent of bias on Mexican 

television.  Mexico’s largest network, Televisa, became substantially more sympathetic to the 

opposition, and electoral coverage was also relatively even-handed on newly private Televisión 

Azteca.  Nevertheless, substantial variation remained in campaign coverage across different 

stations, especially outside the capital.  Neither the withdrawal of the state from the economy nor 

vigorous electoral competition was sufficient to produce systematically balanced coverage. 

 

Ownership patterns, norms, and television coverage in 2000 

To investigate the extent and sources of bias in television coverage, we selected six 

Mexican television broadcasters for in-depth study.  These included three state-owned stations, 

two stations owned by regional media companies, and one affiliate of Mexico’s largest 

commercial network.  The stations were located in four states where men from different political 

parties occupied the governor’s mansion:  Baja California (PAN), Guanajuato (PAN), Tabasco 

(PRI) and Tlaxcala (PRD).  Thus, although our sample is necessarily limited in scope, it 

comprises a range of ownership types and political contexts.   

Table 1 summarizes key features of each station: ownership type in 2000, the party that 

received the most coverage, and the extent to which the station favored that party.  Table 1 offers 

 12



three separate measures of such favoritism:  (1) the difference between the percentage of time 

devoted to the station’s favored party minus the percentage of time devoted to the party that 

received the next most coverage; (2) the difference between coverage of the station’s favored 

party, as a percentage of the coverage devoted to the three main parties, and that party’s share of 

the state-wide vote 2000; and (3) the difference between coverage of the station’s favored party, 

as a percentage of the coverage devoted to the three main parties, and that party’s share of the 

national vote in 2000.4   

All three indicators suggest that bias was relatively limited on Channel 66 in Baja 

California and extremely heavy in Tabasco, especially on the state-run channel.  State-run 

television in Tlaxcala proved biased in favor of the Left by any measure, though the extent of 

that bias is less clear.  The Guanajuato stations, especially the private Televisa del Bajío, were 

strongly sympathetic toward Fox, but at least some of this favoritism might be attributed to Fox’s 

strong performance in his home state.   

[Table 1] 

 

State-run television 

The three public stations each fell under the jurisdiction of the executive branch in their 

state:  specifically, the Guanajuato Radio and Television Commission, the State Radio and 

Television Commission of Tabasco, and the Coordinator of Tlaxcala Radio, Cinema and 

Television.  In each case, executive directors were appointed by the governor in office.  

Governors also proposed the budgets for state television stations.  Although budgets required 

 13



approval from the state legislature, different legislatures varied significantly in their partisan 

composition and independence:  in Tabasco, the PRI controlled both branches, while in Tlaxcala 

and Guanajuato, governing parties lacked a majority in the legislature.   

In all three state-run networks, politicization of the news was standard.  Journalists and 

station directors attributed this bias to state governors’ intervention in news operations.  State-

owned television stations “are part of Narcissus’s mirror,” according to the executive director of 

Guanajuato’s state-run station, Jorge Pantojo.  “If the governor in this moment is panista [from 

the PAN], everyone goes for the PAN. If he is priísta [from the PRI], everyone goes for the PRI” 

(Pantojo 2002).   

Closer inspection of Guanajuato’s Channel 4 supports Pantojo’s contention.  Former 

director Julio Di Bella Roldán left the station soon after the beginning of the 2000 election 

campaign to seek the PAN’s candidacy for a mayoral post; Di Bella Roldán had been appointed 

by Governor Vicente Fox before Fox left office in 1999 to launch his presidential bid.5  The new 

station director, Juan Aguilera Cid, was appointed on January 7, 2000 by an interim governor 

who owed his own appointment to Fox (Zacarías 2000).  News programming at Channel 4 

changed with each new executive director, either focusing narrowly on the governor and his 

cabinet or on politics more generally.  In practice, these changes reflected the wishes of the 

governor himself.  “It is according to the director who is here and really according to the 

governor because the governor names the director,” said news director Alicia Arias Muñoz.  “If 

we have a governor who perhaps asks us not to touch certain interests, or more than interests, not 

to adversely affect his image, then he dictates a policy and the director follows it” (Arias 2002).   

 14



Coverage on the station drew criticism from opposition legislators who, in 2001, 

successfully blocked additional funds for state television in the state legislature.  Under Pantojo, 

who was appointed by newly elected Governor Juan Carlos Romero Hicks in 2001, there have 

been greater signs of balance at the station.  A director at the university-run Channel 11 in 

Mexico City, Pantojo accepted the Guanajuato appointment only when Romero assured him that 

he wanted Channel 4 to operate in a non-partisan manner. “I am not panista, nor priísta, nor 

anything. I look for balance and equity,” Pantojo said.  He acknowledged, however, that the 

liberty he currently enjoys depends on the governor.  

Control of television news content was even more evident in PRI-run Tabasco. The 

director of Tabasco’s state television channel in 2000, Paulo Miguel Orico Julien, answered to 

the state government’s director of Social Communication and Public Relations, Ady García 

López.  García in turn was an appointee of PRI Governor Roberto Madrazo, who had won a 

contested victory in 1994 amid charges of fraud and campaign finance violations.  When 

Madrazo became the PRI’s first popularly elected national president in 2002, he brought García 

with him to the National Executive Committee, where she was placed in charge of party relations 

with provincial media.6  

Unlike in Guanajuato, where opposition parties in the legislature could block the 

executive branch, the PRI dominates state government in Tabasco.  Consequently, the legislature 

has never constituted a check on gubernatorial control of state-run media, and budgets for the 

station are approved automatically.  National-level pressure to correct bias has had a modest 

influence.  In 2000, Mexico’s Federal Electoral Tribunal (TRIFE) annulled the gubernatorial 

 15



election of Madrazo’s hand-picked successor, Manuel Andrade, citing among other things 

persistent media bias in favor of the PRI (Federal Superior Electoral Tribunal 2000, 543).  After 

Andrade was elected in a special second vote, he appointed Carlos Alberto Pérez as director of 

the state channel in January 2001; Pérez had previously served as a media coordinator for both 

the Madrazo and Andrade election campaigns.  In response to opposition criticism, the station 

reached out with entertainment and cultural programming to different constituencies, such as 

university professors and young people (Pérez 2002).  News coverage, however, has continued to 

focus on the governor.   

In February 2000, the station changed its federal license from a non-profit, educational 

permission to a commercial concession and became a quasi-commercial company known as 

Televisión Tabasqueña (TVT).  The move from non-profit to commercial status, however, had 

little effect on the link between the state government and the station.  TVT inherited its building, 

production equipment and all other infrastructure from the state government, and the government 

effectively continues to cover the payroll.  About 60% of advertising revenues came from the 

state in 2002, and Pérez remains the station’s CEO (Pérez 2002). 

Political control of Tlaxcala’s Televisión Tlaxcalteca paralleled that of Tabasco and 

Guanajuato.  During the 2000 elections, state-run media were directed by Hector Parker, an 

engineer who had helped found several educational stations in Mexico.  PRD Governor Alfonso 

Sánchez Anaya had appointed Parker upon taking office in 1999, just months after Sánchez 

joined the PRD.7  Throughout this period, political control of state-run broadcasting remained 

tight.  Observers and employees of the television station report that Sánchez has replaced 

 16



journalists who refused to follow his news policies, and Mexico’s Fraternidad de Reporteros, an 

independent journalists professional association based in Mexico City, accused him of 

eliminating five radio programs that were deemed too critical in 1999 (Lima Gutiérrez 2002; 

Peña Silva 2002; Salas and Olivos 1999).   

Having been criticized by the IFE for biased coverage in 2000, journalists at Televisión 

Tlaxcalteca “followed the law” in state elections two years later – i.e., they allotted proportional 

time to each of the main parties (Peña Silva 2002).  This approach, however, “was looked upon 

badly” (Peña Silva 2002):  in 2002, Sánchez fired Parker and almost all the journalists in the 

television station’s news division.  According to station manager Romeo Peña Silva, the firings 

stemmed from journalists’ insufficiently vigorous support for the PRD during mid-term 

legislative elections in 2002.  As he put it, “The new news director has told us, ‘your boss is the 

governor and you owe your job to the governor’” (Peña Silva 2002).   

In summary, each of the state-owned television stations were controlled in 2000 by 

governors who viewed state news media as propaganda tools and enforced their vision through 

control of personnel.  In one case where journalists later resisted, Tlaxcala, they were dismissed.  

The only case where the emergence of public service television appeared plausible was 

Guanajuato, but its transition depends upon partisan balance in the state legislature.  To 

guarantee balance over the long term would require policy reforms that institutionalized media 

autonomy, which the now-dominant PAN has little incentive to implement.   

 

Private television 

 17



Unlike the government-run stations, the three private television stations operated quite 

differently from each other.  Televisa del Bajío in Guanajuato is owned entirely by Mexico’s 

largest network, Televisa; it produces its own local news and entertainment programming and 

makes local content decisions, but it depends on Mexico City for its general editorial direction.  

Both Tabasco’s Channel 9 and Baja California’s Channel 66 are owned by private entrepreneurs 

with broader media interests.  Channel 9’s internal programming is quite limited, while Channel 

66’s is extensive.  

The three stations had very different financial bases.  The Guanajuato and Baja California 

stations reported that only about five percent of their overall income came from government or 

political advertising and that they received neither pressure regarding concessions nor politically 

motivated advertiser boycotts.  In Tabasco, by contrast, government advertising constituted a 

substantial portion of the station’s budget.  The prospects of future payoffs from political 

adhesion also differed across the three stations, as owners in both Guanajuato and Tabasco had 

reason to believe that partisan bias might ultimately gain them influence at the federal level 

(where television concessions are awarded).     

Tabasco’s Channel 9 was reportedly founded by the family of a state governor in 1979.  

When the family could not turn a profit on their new concession, they sold it to Angel Gónzalez, 

an entrepreneur from the northern industrial city of Monterrey (anonymous informant 2002a; 

Gutiérrez 2002; Ojeda 2002; Medios Publicitarios 2001).  A former programming salesman, 

Gónzalez quietly built up an empire of 90 radio stations and 38 television stations in six Latin 

American countries, including a local station in the Mexican state of Chiapas, which borders 

 18



Tabasco.  Gónzalez dominates television in neighboring Guatemala, where he owns the only four 

stations in the country with a national reach.  He speaks openly of his willingness to use his 

media empire to support politicians he favors.  These include Guatemalan President Alfonso 

Portillo, who upon his election made Gónzalez’s brother-in-law the head of the agency that 

awards broadcast concessions (Medios Publicitarios 2001; Organization of American States 

2002; Weissert 2002; Fox and Waisbord 2002).   

In Tabasco, Gónzalez has consistently supported the governing PRI.  During Madrazo’s 

tenure as governor, journalists at Gonzalez’s station were prohibited from mentioning the PRD 

or those closely associated with it on the air.  It is unclear whether such political favoritism is 

anything more than pragmatic.  For instance, news employees report being told that the 

government’s advertising purchases were enough to cover the payroll and thus justified favorable 

coverage.  In addition, some at the station believe that Gónzalez is betting that Madrazo will be 

Mexico’s next president and hopes to benefit from his connection to the former governor 

(anonymous informant 2002a).  Should Gónzalez change his mind, however, station personnel 

will be expected to comply.  As the news director told an employee: 

Look, this is the way we are here. If the boss asks you to paint yourself yellow 

[the PRD’s color], you paint yourself yellow. And if the boss asks you to paint 

yourself tricolor [i.e., the PRI’s colors], you paint yourself tricolor. And if the 

boss asks you to paint yourself blue [the PAN’s color], you paint yourself blue 

(anonymous informant 2002a). 

 19



 In contrast to Channel 9, Televisa del Bajío is one of 22 wholly owned affiliates of 

Mexico’s largest commercial broadcast network, Televisa.  Initially the Mexico City-based 

managers of Televisa viewed local news stations such as Televisa del Bajío primarily as a place 

to repeat nationally sold advertising.  By 2000, however, the network viewed its provincial 

stations as self-sufficient moneymaking enterprises in their own right.  Leonel Nogueda Solís, 

CEO of Televisa del Bajío since November 1998, projects a news philosophy that reflects the 

larger company’s general model.  Above all, the station should privilege financial considerations, 

which means not taking sides politically and protecting advertisers (Nogueda Solís 2002).  

The first of these considerations reflects Mexico’s increasingly competitive political 

context.  In Guanajuato, for example, the former station CEO lent the station’s support in 1997 to 

a politician seeking the PAN’s nomination for the mayor’s post in León.  When that candidate 

lost, the winner punished the station by withholding information and advertising.  “The lesson 

was that you have to be impartial,” Nogueda Solís said. “You are a communication medium.  

You can’t simply marry a candidate and stay right with everyone else” (Nogueda Solís 2002).   

Nogueda Solís denied purposeful support for the PAN in 2000, saying that his station 

covered the PAN more because of campaign dynamics particular to Guanajuato that year:  

Vicente Fox’s candidacy, a contentious PAN primary for governor, and the disorganization of 

the local PRI when dealing with the media.  As the campaign progressed, however, Televisa’s 

central management ordered him to tone down its pro-PAN coverage.  The station did, by as 

much as 30 percentage points (Nogueda Solís 2002).   

 20



Importantly, however, Televisa’s approach to coverage remains entirely commercial and 

pragmatic, unencumbered by civic norms of autonomy, assertiveness, and fairness.  In addition 

to standing orders to take extra care when reporting on advertisers, one example concerns the 

sale of news-like interviews called “capsules,” which can run for two minutes inside a newscast.  

These capsules transmit events that the regular news does not cover, such as campaign rallies 

(Nogueda Solís 2002).  As a result, Televisa programming may still contain significant biases 

despite apparent partisan balance in regular (unpaid) news coverage.  Although some journalists 

at Televisa del Bajío expressed the desire to produce news in the public service (Aguilar 2002), 

the commercial logic of the network overwhelmed these intentions when financial interests were 

at stake.    

Baja California’s Channel 66 differed from other stations in the sense that the owner’s 

predispositions lean toward pluralism and public service in news coverage.  Despite the fact that 

the PAN had controlled state-level administration for eleven years consecutively by 2000, 

coverage on Channel 66 tilted slightly toward the PRI.  This pattern of coverage reflected a 

combination of commercial incentives, journalistic norms of fairness and balance and perhaps 

early partisan affinities. 

Channel 66 is part of a family-owned chain known as Grupo Intermedia, based in Ciudad 

Juárez. Arnoldo Cabada de la O, the family patriarch, received his first broadcast concession in 

1979 by directly petitioning President José López Portillo after winning a national prize for 

public service journalism (Cabada Alvídez 2002; Hazen-Hammond, 1994).  Fourteen years after 

the first concession, Cabada and his sons tried to participate in the privatization of the state-

 21



owned network Imevisión, which gave rise to Televisión Azteca.  After resistance from the 

Finance Ministry and the Ministry of Communications and Transportation, which favored an 

inside bidder, the family was able to win two of the 140 concessions, one of which became 

Channel 66 in Mexicali (Cabada Alvídez  2002).  

The Cabadas were outsiders in the world of elite Mexican media owners, and they 

generally adopted a different approach than the crony capitalism of other broadcasters.  For 

instance, their first station in Ciudad Juárez was successful because of a community service call-

in show, rather than its connections to the local political and business elite.  In contrast to other 

public and private stations, editorial practices at Channel 66 demonstrated attention to 

journalistic norms of balance and fairness in electoral coverage.  For instance, in 2000 the news 

director created an elections coverage plan that offered equal opportunity coverage for all parties.  

Management approved the plan, which apparently was followed.  As a result, biases in favor of 

the PRI during the 2000 campaign were relatively limited. 

In summary, all three private broadcasters that we examined responded to commercial 

incentives.  These incentives, however, did not mean devotion to audience preferences.  In fact, 

rating studies in each of the three broadcast markets were rare or absent.  Rather, commercial 

logics typically involved the provision of political advertising (direct in Tabasco, indirect in 

Guanajuato) and the promise of informal rewards associated with crony capitalism (present in 

Tabasco, potential in Guanajuato). Such collusive arrangements were most obvious in Tabasco’s 

Channel 9, the most biased private station.  In Guanajuato and Baja California, civic-oriented 

 22



inclinations also influenced coverage, but they did so in ways that were not always obvious a 

priori. 

 

Coverage across all stations 

To understand how these patterns of coverage played out over a larger sample, we drew 

on data compiled by Mexico’s Federal Electoral Institute (IFE).   These data include 

comprehensive measures of the time devoted to all parties on each of 93 television news 

programs monitored by the IFE during the official campaign period (January 19 to June 28, 

2000).  They obviously do not capture all elements of coverage, such as visual tone of reporting 

about the candidates or more subtle questions of priming and framing.  Nevertheless, they 

represent a reliable measure of the quantity of television coverage dedicated to each of the major 

parties in Mexico’s 2000 race, which is itself a reasonable proxy for favoritism.   

 As with the case comparisons, it is important to take into account the partisan 

composition of the vote in different regions of the country.  Television stations might play to the 

tastes of their audience, or they might simply wish to focus on the most viable (and therefore 

newsworthy) candidates in their areas.  With this in mind, the first row of Table 2 reports the 

correlation between each party’s share of media coverage in 2000 on a given news broadcast and 

its share of the 1997 legislative vote in the state from which that broadcast emanated.8  As the 

data show, there was clearly a relationship between the volume of coverage that the main parties 

received in 2000 and these parties’ past electoral strength across different regions of the country.  

Equally clearly, however, this relationship was hardly perfect; the correlations in Table 2 are 

 23



only 0.39 for the ruling party, 0.38 for the PAN, and 0.32 or the Left.  Differences in popular 

support for the main parties thus do not appear to explain much of the variation in television 

coverage. 

[Table 2] 

The remaining rows in Table 2 report the average share of the electoral coverage given 

by each major party on different stations, as a percentage of coverage devoted to all three major 

parties.  In each case, different broadcasts are grouped according to their ownership patterns.  As 

the table indicates, coverage of the three main parties was quite even on programs broadcast by 

the main networks from Mexico City, where coverage virtually paralleled relative vote shares in 

2000.  Reporting on the main networks appears more distinctly pro-PRI when provincial 

affiliates are added to the mix.  Fox’s alliance did reasonably well on most commercial stations, 

though still not as well as one would expect given his standing in the polls in 2000.   

State-run stations as a whole were more supportive of the ruling party than private 

stations, roughly similar in coverage to private provincial broadcasters.  All told, the PRI did best 

on state-run broadcasts in states where it controlled the governorship.  The same held for the two 

main opposition coalitions, though to a less pronounced degree.  

At first glance, then, ownership, political control, and audience dispositions all appeared 

to play a role in shaping coverage.  To understand how much each of these factors mattered on 

its own, we regressed the share of coverage that each party received in 2000 on a series of the 

variables in Table 2.  Specifically, we included each coalition’s share of the valid vote in 1997 in 

the state from which the program was broadcast, as well as three dummy variables:  government-

 24



run television broadcasts where the same party was in power at the state-level, government-run 

television stations where a different party held power at the state-level, and broadcasts of the 

main private networks in the national capital.  (The base case for each regression would thus be 

all private television broadcasts outside the capital.)  This analysis allows us to identify the 

effects of ownership and politics, controlling for the level of coverage that a party could expect 

to receive based on its 1997 vote.  The results are presented in Table 3. 

[Table 3] 

Data in Table 3 support the notion that ownership patterns and political pressure shaped 

television coverage in Mexico’s 2000 race, even when past electoral performance is taken into 

account.  For instance, coverage of the PRI was greatest on state government-owned television 

programs broadcast from those states where the ruling party retained the governorship.  

Controlling for the party’s share of the vote in 1997, the PRI’s share of coverage in 2000 was 

approximately 9% higher on these programs than on private provincial broadcasts.  By contrast, 

it was about 6% lower on the main news shows in the capital and 16% lower on state-run stations 

in opposition-controlled states.  Thus, in a state where the PRI received 40% of the vote, it could 

expect to receive about 45% of the programming on a private provincial station (the constant 

value of .339 plus 40 times the coefficient for its 1997 share of the vote, 0.298).  If that broadcast 

originated from a state-run station in a place where another party controlled the governorship, the 

PRI would receive only about 30% of the coverage devoted to the three main parties.  On the 

other hand, if the PRI controlled the state (and thus the station), it could expect to receive about 

54%.   

 25



 Interestingly, the coefficient for the PRI’s 1997 share of the valid vote was not 

statistically significant once ownership and government control were taken into account.  In 

other words, how well the party had performed in the past was not a particularly good predictor 

of how much television coverage it would receive in 2000.  Rather, reporting on the ruling party 

was sharply influenced by ownership and political control. 

 The results for the Left roughly parallel those for the PRI.  The AM benefited 

substantially on state-run broadcasts where it controlled the governorship.  On these stations, the 

PRD received approximately 12% more airtime.  Coverage was approximately the same on all 

other types of broadcasts, with differences between them not being statistically significant.  

Thus, in a state where the AM had received 40% of the vote in 1997, it could expect to receive 

about the same percentage of the coverage on public stations if it controlled the governorship and 

only 25-28% of the coverage on other types of stations.  The PRD seems to have suffered at the 

hands of the main networks based in the capital, but this result is largely an artifact of the PRD’s 

extremely strong showing in the D.F. in 1997 (which made its coverage there appear low there).  

If we regard broadcasts from the capital as focused on national-level contests, rather than on the 

local race, coverage of the AM appears more balanced.   

In contrast to both the PRI and the PRD, the PAN did not seem to exploit its control of 

state-run stations.  The coefficient for this variable is relatively small and not significantly 

different from the base case (private provincial stations).  In other words, the apparently 

favorable coverage that the PAN received on state-run stations in states it governed was largely 

explained by its electoral strength.  Controlling for its past performance, however, the PAN was 

 26



penalized somewhat on state-run television programs controlled by other parties.  It did about 

10% better on the big commercial networks in the national capital than on the smaller provincial 

stations in the provinces, suggesting that the owners of local stations may have felt more 

vulnerable to PRI pressures than the corporate headquarters of Televisa or Televisión Azteca.   

Quantitative analysis of television coverage thus suggests two main conclusions, which 

reinforce those from the case studies.  First, both state-run and private-run stations can offer 

reasonably balanced coverage.  For instance, the main commercial networks were relatively 

even-handed in their treatment of Mexico’s 2000 race.  Likewise, government-run broadcasts in 

at least some PAN states tended to reflect popular preferences in those states.  Second, both 

government ownership and private ownership can yield extremely biased coverage.  State-run 

broadcasters in areas dominated by the PRI, for instance, gave the ruling party excessively 

generous coverage.  Likewise, private broadcasters in the provinces tended to favor the ruling 

party, and even the main networks may have been somewhat less sympathetic to the Left. 

 

Conclusion 

Much of the debate over the reform of broadcasting in new democracies has focused on 

the “thorny division of basic media policy” (Iosifides 1999, 154):  namely, whether the media 

should be publicly or privately owned.  Mexico’s 2000 presidential election offers a useful 

laboratory in which to test these competing policy proscriptions.  Like much of Latin America, 

Mexico has left behind an authoritarian period in which private media were substantially 

controlled by the regime.  Additionally, Mexico’s national media system features a slew of 

 27



recently privatized television stations that were formerly under direct control of the state.  The 

Mexican broadcasting system can thus speak to the experiences of transitional media systems in 

a range of emerging democracies.  Furthermore, high-quality data on coverage across a large 

number of stations allows for fairly systematic analysis. 

Our findings lend support to the notion that privatization of broadcast media will lower 

the level of partisan bias in newly democratic countries.  In this sense, our analysis reinforces 

findings from other emerging democracies (such as Argentina, Brazil, and Chile) that financially 

strong commercial media may be “better able to resist censorship and manipulation…than the 

public-service or development-oriented programs” (Fox 1988, 28).  At the same time, however, 

we find that balance on private stations was largely unencumbered by a cohesive commitment to 

pluralism, or for that matter, any of the reporting norms (autonomy, assertiveness, accuracy, 

fairness, etc.) associated with civic-oriented media.  Commercial incentives continue to 

encourage special treatment of private advertisers, the sale of airtime, strategic acquiescence to 

political pressures, attempts to curry favor with likely electoral winners, and other departures 

from norms of balance and fairness.   

Private stations outside the capital – including those owned by or affiliated with the main 

networks – appear especially susceptible to the failings of commercially oriented broadcasting.  

In Tabasco, for instance, neither audience tastes nor pressure from the courts, the IFE, and the 

political opposition affected the extent of bias on private television.  Coverage appears to have 

been based on government subsidies of dubious legality and on the prospects of future 

commercial benefits should former governor Roberto Madrazo become president.  Such 

 28



collusive arrangements echo those in other parts of Latin America (Rockwell and Janus 2002; 

Calero 2002: 99; Waisbord 2000a: 227) and beyond.  Clearly, ensuring a truly open media 

regime will require more profound institutional and cultural changes than privatization alone can 

bring, even in the context of electoral competition. 

At the same time, profound biases also characterized state-run television.  Public outlets 

generally followed a propaganda model of news production, in which state-run stations were 

treated as a tool of incumbent politicians to further partisan and personal agendas.  The extent to 

which such stations remain subject to political manipulation is striking.  Even when opposition 

groups have protested media bias and threatened legislative or legal action, governors retained 

the option of running the station without legislative support (as occurred in Tlaxcala) or 

privatizing it to political allies (as in Tabasco).   

As with crony capitalism in privately-owned stations, such propagandistic use of state-

run stations is hardly unique to Mexico.  Indeed, public broadcasting in new democracies has 

almost universally given way to politicized official control (Katz and Wedell 1977; Curran 1991; 

Splichal 1992; Splichal and Wasko 1993; Manaev 1996; Gross 1996; Caristi 1996; Lánczi and 

O’Neil 1997: 94-98; Seres 2001; Bajomi-Lázár and Hegodűs 2001).  Our findings this support 

the notion that privatization of propagandistic state-run media, though by no means a panacea, 

can help induce partisan balance.  

In some cases, biases may be constrained because private owners or political leaders 

prefer to be less partisan – for instance, Televisa after the death of Emilio Azcárraga Milmo, 

Baja California’s Channel 66, or state-run television in Guanajuato under Governor Romero 

 29



Hicks.  In the larger scheme of Mexican broadcasting, however, balance induced by such 

professional dispositions is neither widespread nor institutionalized.  Most station owners 

(whether private entrepreneurs or government officials) held political preferences, and their 

preferences determined coverage even when news staff at the stations favored greater balance.  

In this sense, the Mexican experience suggests the limited influence of journalistic norms for 

broadcasting.  Although we have certainly uncovered cases where norms mattered, economic 

motivations and political pressures typically loomed larger in broadcasters’ calculations.  

Moreover, even the atypical cases concerned the attitudes of media owners, rather than 

journalists.  This finding suggests that increased investment in journalistic training may have 

little effect on the content of television news coverage in the absence of structural reforms.  In 

other words, the sorts of influences that other scholars have found in the print media may not 

apply to broadcast television.      

One of the main factors discouraging bias in Mexican private television has been the 

large-scale provision of public financing to political parties.  Thus, one positive lesson that can 

be culled from Mexico’s experience is that ample public financing of campaigns can alter the 

incentives confronting private broadcasters and influence coverage.  As a general model, 

however, this approach faces significant limitations:  many democracies may be unwilling or 

unable to subsidize campaigns to the degree that Mexico has done.9  Moreover, public financing 

presumably affects only coverage of parties and elections; it would not address bias in other 

types of coverage (e.g., reporting on scandals, emphasis on the wealthy market segments, or 

coverage of non-partisan civic groups).   

 30



Another lesson from Mexico concerns the role of media monitoring.  All of the station 

owners and managers in our smaller sample were aware that they had been monitored by the 

IFE, which set a normative standard of balance that the broadcasters had to either reject or 

embrace.  In two cases, the management of Televisa del Bajio and the journalists of state-run 

television in Tlaxcala reacted to publication of evidence of bias by moderating bias in subsequent 

broadcasts.  Likewise, evidence of bias collected by the IFE and state electoral authorities gave 

opposition politicians in Guanajuato and Tabasco ammunition to use in the state legislature and 

federal courts.  However, monitoring alone was not sufficient to prevent partisan bias, as 

continued bias in Tabasco and the sacking of Tlaxcalan journalists indicates.  Rather, monitoring 

had to be supported by actions from other political institutions, such as courts and legislatures.  

For this reason, we are somewhat skeptical that media monitoring efforts alone can induce 

balanced coverage in new democracies. 

The sort of deeper, systemic reforms that would encourage a more open broadcast regime 

across the newly democratic world are not difficult to imagine.  In state-run stations, 

professionally qualified news directors could be appointed by non-partisan, professionally 

qualified boards, whose terms were staggered and whose own appointment required 

supermajorities in the legislature.  The same system could be devised to govern the process for 

awarding or withdrawing private broadcasting concessions and government advertising contracts 

(see also Bennett 1998, 197).  And for both types of regimes, equal time rules coupled with 

vigorous monitoring of media content could promote greater balance.  Without these reforms, 

news coverage in emerging democracies is likely to follow models of propaganda in state-run 

 31



media and crony capitalism in private media.  

 32



References 

Academia Mexicana de Derechos Humanos (AMDH). 1997.  Observación de gastos de campaña 

para Jefe de Gobierno del Distrito Federal. Mexico City: Academia Mexicana de Derechos 

Humanos. 

 

Acosta Valverde, Miguel and Luz Paula Parra Rosales.  1994.  Los procesos electorales en 

medios de comunicación. Mexico City: Academia Mexicana de Derechos Humanos/Universidad 

Iberoamericana. 

 

Adler, Ilya. 1993. The Mexican case: The media in the 1988 presidential election. In Television, 

Politics, and the Transition to Democracy in Latin America, edited by Thomas E. Skidmore. 

Washington, D.C.: The Wilson Center and Johns Hopkins University. 

 

Aguilar, Carlos. News Director, Televisa del Bajío.  2002. Interview by first author. León, 

Guanajuato, 2 June.  

 

Altschull, J. Herbert. 1984. Agents of Power. The Role of the News Media in Human Affairs. 

New York: Longman.  

 

 33



Alves, Rosental Calmon.  2003.  “The Evolution of Brazilian Journalism toward Professionalism 

and Corporatization.” Available on-line at 

http://www.utexas,edu/coc/journalism/lajou/evolution.html (downloaded May 31). 

 

Amaral, Roberto and Cesar Guimarães.  1994.  “Media Monopoly in Brazil.” Journal of 

Communication, 44 (4): 26-38. 

 

Anonymous informant 1. Channel 9.  2002. Interview by first author. Villahermosa, Tabasco, 21 

March. 

 

Anonymous informant 2. Channel 9.  2002.  Interview by first author. Villahermosa, Tabasco, 21 

March. 

 

Anonymous informant 3. Tlaxcala journalist.  2002. Interview by first author. Tlaxcala City, 26 

March. 

 

Arredondo Ramírez, Pablo, Gilberto Fregoso Peralta, and Raúl Trejo Delarbre.  1991.  Así se 

calló el sistema: comunicación y elecciones en 1988. Guadalajara: Universidad de Guadalajara. 

 

Bagdikian, Ben H.  1992.  The Media Monopoly, 4th Ed. Boston: Beacon Press. 

 

 34

http://www.utexas,edu/coc/journalism/lajou/evolution.html


Bajomi-Lázár, Péter and István Hegods, editors.  2001.  Media and Politics: Conference Papers 

on the Interplay of Media and Politics. Budapest: New Mandate. 

 

Bennett, W. Lance.  1998.  “The Media and Democratic Development: The Social Basis of 

Political Communication.” In Communicating Democracy: The Media in Political Transitions, 

edited by Patrick H. O’Neil. Boulder, Colorado: Lynne Rienner. 

 

Bennett, W. Lance. 2002.  News: The Politics of Illusion, 5th Ed. New York: Longman. 

 

Bernal Sahagún, Víctor Manuel  and Eduardo Torreblanca Jacques. 1988.  Espacios de silencio. 

Mexico City: Nuestro Tiempo. 

 

Cabada Alvídez, Luis Arnoldo. CEO, Channel 66.  2002.  Interview by first author. Mexicali, 

Baja California, 12 April. 

 

Calero Aparicio, Fernando. 2002. “The Colombian Media: Modes and Perspective in 

Television.” In Latin Politics, Global Media, edited by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord. 

Austin, Texas: University of Texas Press, 89-106. 

 

Camp, Roderic Ai. 1996.  Politics in Mexico. New York: Oxford University Press. 

 

 35



Caristi, Dom.  1996.  “Privatization and broadcasting in East and Central Europe.” Journal of 

Broadcasting & Electronic Media, 40 (Spring): 281-5. 

 

Cornelius, Wayne. 1996.  Mexican Politics in Transition: The Breakdown of a One-Party-

Dominant Regime. Monograph Series #41. La Jolla: Center for U.S.-Mexican Studies/University 

of California, San Diego. 

 

Curran, James. 1991. "Rethinking the Media as a Public Sphere." In Communication and 

Citizenship. Journalism and the Public Sphere in the New Media Age, edited by Peter Dahlgren 

and Colin Sparks. London: Routledge, 27-58. 

 

Delgado, Álvaro. 1996. "Nuevos episodios de la guerra por el ‘rating’: el ‘descontón’ de Rocha y 

la paz unilateral de Azcárraga." Proceso, 3 November. 

 

De la Selva, Alva. 1998.  "La televisión en 1997: expansión y lucha de poder.” Revista Mexicana 

de Comunicación 52 (January-February). 

 

Díaz, Joaquín. Council member, Tabasco State Electoral Institute. 2002. Interview by first 

author. Villahermosa, Tabasco, 22 March.  

 

Entman, Robert. 1989. Democracy without Citizens. New York: Oxford University Press. 

 36



 

Epstein, Edward J. 1973.  News from Nowhere. Television and the News. New York: Random 

House. 

 

Faraone, Roque. 2002. "Television and the new Uruguayan State." In Latin Politics, Global 

Media, edited by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord. Austin, Texas: University of Texas Press, 

164-175. 

Federal Superior Electoral Tribunal. 2000. Juicio De Revisión Constitucional Electoral. Mexico 

City: Federal Superior Electoral Tribunal. 

 

Fernández Christlieb, Fátima. 1996.  Los medios de difusión masiva en México. Mexico City: 

Juan Pablos. 

 

Fernández, Claudia and Andrew Paxman. 2000. El Tigre. Emilio Azcárraga y su imperio 

Televisa. Mexico City: Editorial Grijalbo. 

 

Fox, Elizabeth and Silvio Waisbord, editors. 2002.  Latin Politics, Global Media. Austin, Texas: 

University of Texas Press. 

 

Fox, Elizabeth, editor. 1988.  Media and Politics in Latin America: The Struggle for Democracy.  

Beverly Hills, CA: Sage. 

 37



 

Fox, Elizabeth.  1997.  Latin American Broadcasting: From Tango to Telenovela. London: 

University of Luton Press. 

 

Fox, Elizabeth.  1998.  "Latin American Broadcasting and the State: Friend and foe." In 

Communicating Democracy: The Media in Political Transitions, edited by Patrick H. O’Neil. 

Boulder, Colorado: Lynne Rienner, 21-40. 

 

Fuenzalida, Valerio.  1999.  "Towards Reforming Public Television in Latin America." 

Available online at http://www.wacc.org.uk/publications/md/md1999-1/fuenzalida.htmlT 

(downloaded May 31, 2003).  

 

Galarza, Gerardo. 1996. "Salinas Pliego: Presentaré una demanda contra Ricardo Rocha por sus 

calumnias e infamias." Proceso, 3 November. 

 

Grayson, George W.  2000. A Guide to the 2000 Mexican Presidential Election: An Election 

Studies Report of the CSIS Americas Program, Mexico Project. Washington, D.C.: Center for 

Strategic and International Studies, June. 

 

Gross, Peter.  1996. Mass Media in Revolution and National Development: The Romanian 

Laboratory. Ames, Iowa: University of Iowa Press. 

 38

http://www.wacc.org.uk/publications/md/md1999-1/fuenzalida.html


 

Guerrero Martínez, Manuel Alejandro. 2002. The political openness of the broadcast media in 

Mexico: The predominance of economic and entrepreneurial interests. Ph.D. diss., Department 

of Social and Political Sciences, European University Institute, Florence, Italy. 

 

Gunther, Richard and Anthony Mughan.  2000.  Democracy and the Media: A Comparative 

Perspective. New York: Cambridge University Press. 

 

Gutiérrez, Dolores. News radio program host.  2002.  Interview by first author. Villahermosa, 

Tabasco, 19 March. 

  

Hallin, Daniel C. and Stylianos Papthanassopoulos. 2002.  "Political clientelism and the media: 

Southern Europe and Latin America in comparative perspective." Media, Culture & Society 24 

(2): 175-195. 

 

Hallin, Daniel C. 2000a. "La Nota Roja: Popular Journalism and the Transition to Democracy in 

Mexico." In Tabloid Tales. Global Debates over Media Practices, edited by Colin Sparks and 

John Tulloch. Lanahan, Maryland, 267-282. 

 

 39



Hallin, Daniel C.  2000b.  "Media, Political Power and Democracy in Mexico.” In De-

Westernizing Media Studies, edited by James Curran and Myung-Jin Park. New York: 

Routledge, 97-110. 

 

Hazen-Hammond, Susan. 1994. "Don Arnoldo, nacido para servir." Reader's Digest Selecciones, 

54. 

 

Herman, Edward S. and Noam Chompsky.  1988.  Manufacturing Consent: The Political 

Economy of the Mass Media. New York: Pantheon. 

 

Hughes, Sallie. 2001. Culture Clash in the Newsroom. Journalists, the Media and the 

Democratization of Mexico, Ph.D diss., Center of Latin American Studies, Tulane University, 

New Orleans, LA, December. 

 

Hughes, Sallie. 2003. "From the Inside Out. How Institutional Entrepreneurs Transformed 

Mexican Journalism." Harvard International Journal of Press/Politics 8 (Summer): 87-117. 

 

Jakubowicz, Karol. 1995. "Media Within and Without the States: Press Freedom in Eastern 

Europe." Journal of Communication 45 (Autumn): 125-39. 

 

 40



Jakubowicz, Karol. 1998/9. "Normative Models of Media and Journalism and Broadcasting 

Regulation in Central and Eastern Europe." International Journal of Communications Law and 

Policy 2 (Winter): 1-32. 

 

Jones, Adam.  2002.  The Press in Transition: A Comparative Study of Nicaragua, South Africa, 

Jordan, and Russia. Hamburg, Germany: Schriften des Deutschen Übersee-Instituts. 

 

Katz, Elihu and George Wedell, with Michael Pilsworth and Dov Shinar.  1977.  Broadcasting in 

the Third World: Promise and Performance. Cambridge, MA: Harvard University Press. 

 

Keane, John. 1991.  "Democracy and the Media." International Social Science Journal 129 

(August): 523-540. 

 

Lánczi, András and Patrick O'Neil. 1997. "Pluralization and the Politics of Media Change in 

Hungary." In Post-Communism and the Media in Eastern Europe, edited by Patrick O'Neil. 

London: Frank Cass, 82-101. 

 

Lawson, Chappell. 2002. Building the Fourth Estate: Democratization and the Rise of a Free 

Press in Mexico. Berkeley: University of California Press. 

 

 41



Lawson, Chappell and Sallie Hughes. Forthcoming. "Latin America's Post-Authoritarian Media." 

Uncivil Societies: Human Rights and Democratic Transitions in Eastern Europe and Latin 

America, edited by Andrew Milton. Lanham, MD: Lexington Books. 

 

Levy, Daniel C. and Kathleen Bruhn, with Emilio Zepedua. 2001. Mexico: The Struggle for 

Democratic Development. Berkeley, CA: University of California Press. 

 

Lichtenberg, Judith, ed.  1990. Democracy and the Mass Media. New York: Cambridge 

University Press. 

 

Lima Gutiérrez, Patricio. President, Tlaxcala Electoral Institute.  2002.  Interview by first author.  

Tlaxcala City, March 25-26.  

 

Manaev, Oleg. 1996. "Media Autonomy, Diversity vs. Unity and the State in Transition: The 

Belorus Experience." Communication 22 (1): 27-41. 

 

McCann, James A. and Chappell Lawson.  2003. "An electorate adrift? Public Opinion and the 

Quality of Democracy in Mexico." Latin American Research Review 38 (3), October. 

 

McChesney, Robert. 2000. Rich Media, Poor Democracy. Communication Politics in Dubious 

Times, Paperback ed. New York: The New Press. 

 42



 

McQuail, Denis. 1992. Media Performance. Mass Communication and the Public Interest. 

London: Sage Publications. 

 

McNair, Brian.  2000.  “Power, Profit, Corruption, and Lies: The Russian Media in the 1990s.” 

In De-Westernizing Media Studies, edited by James Curran and Myung-Jin Park. New York: 

Routledge, 79-94.  

 

Medios Publicitarios.  2001.  Directorio. Mexico City, December.   

 

Mejía Barquera, Fernando. 1989.  La industria de la radio y la televisión y la política del Estado 

mexicano. Mexico City: Fundación Manuel Buendía. 

 

Mickiewicz, Ellen.  1999.  Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia. 

Durham, NC: Duke University Press. 

 

Milton, Andrew.  2001.  Bound but not Gagged: Media Reform in Democratic Transitions.  

Comparative Political Studies (June): 493-526. 

 

Miró, Juan José. 1997. La televisión y el poder político en México. Mexico City: Diana. 

 

 43



Molina, Gabriel. 1987. Mexican Television News: The Imperatives of Corporate Rationale. 

Media, Culture and Society 9 (2): 159-187. 

 

Mondak, Jeffery J. 2003. "Media and Tolerance in Romania: Empirical Evidence of Mixed 

Effects." In Business As Usual. Continuity and Change in Central and Eastern European Media, 

edited by David L. Palentz and Karol Jakubowicz. Cresskill, N.J.: Hampton Press, Inc. 

 

Moreno, Alejandro. Forthcoming.  “The effects of negative campaigning on Mexican voters.” 

Mexico’s Pivotal Democratic Election: Campaign Effects, Voting Behavior, and the Presidential 

Race of 2000, edited by  Jorge Domínguez and Chappell Lawson. Stanford University Press. 

 

Muñoz, Adrian Angel. Director of Research, National Radio and Television Chamber (CIRT).  

2002.  Interview by first author. Mexico City, 18 March. 

 

Muñoz, Alicia Arias. News Director, Channel 4.  2002.  Interview by first author. León, 

Guanajuato, 2 June. 

 

Nogueda Solís, Leonel. CEO, Televisa del Bajio.  2002.  Interview by first author. Léon, 

Guanajuato, 2 June. 

 

 44



Ojeda, Raúl. PRD candidate for governor 2000-1.  2002.  Interview with first author. 

Villahermosa, Tabasco, 19 March. 

 

Olmos, Alejandro. 1999.  "Algunos protagonistas de la televisión." In Apuntes para una historia 

de la televisión mexicana II, Miguel Angel Sánchez de Armas and María del Pilar Ramírez 

Sevilla, eds. Mexico City: Revista Mexicana de Comunicación. 

 

O’Neil, Patrick H.  1998a. "Democratization and Mass Communication: What is the Link? In 

Communicating Democracy: The Media in Political Transitions, edited by Patrick H. O’Neil. 

Boulder, Colorado: Lynne Rienner, 1-20. 

 

O’Neil, Patrick H., ed.  1998b.  Communicating Democracy: The Media in Political Transitions. 

Boulder, Colorado: Lynne Rienner. 

 

Organization of American States. 2002. "The Special Rapporteur For Freedom Of Expression." 

Preliminary evaluation of freedom of expression in Guatemala. Guatemala City, Guatemala: 

Organization Of American States. Press Release, PREN/24/00. 

 

Pantoja Merino, Jaime Rogelio, Director, Channel 4.  2002.  Interview by first author. León, 

Guanajuato, 2 June. 

 

 45



Peña Silva, Romeo. Station Manager, Televisión Tlaxcalteca.  2002.  Interview by first author. 

Tlaxcala City, 26 March. 

 

Pérez, Carlos Alberto. Station Director, Televisión Tabasqueña.  2002.  Interview by first author. 

Villahermosa, Tabasco, 20 March.  

 

Pérez Espinosa, Efraín. 1979.  El monopólio de la televisión comercial en México: el caso de 

Televisa. Revista Mexicana de Sociología 41 (4), October-December. 

 

Porter, Vincent and Suzanne Hasselbach. 1991. "Beyond Balanced Pluralism: Broadcasting in 

Germany." In Communication and Citizenship. Journalism and the Public Sphere in the New 

Media Age, edited by Peter Dahlgren and Colin Sparks. London: Routledge, 94-118.  

 

Puig, Carlos. 1997.  Azcárraga Jean: 'Yo soy empresario; no creo que tener buenas o malas 

relaciones con el secretario de Gobernación vaya a alterar mi rating.' Proceso, 16 March: 31-34. 

 

Proceso. 1997. April 20 (various articles). 

 

Ramírez Beltrán, Luis. 1988. "Forward." In Media and Politics in Latin America: The Struggle 

for Democracy, edited by Elizabeth Fox. Beverly Hills, CA: Sage. 

 

 46



Rockwell, Rick and Noreen Janus. 2002. “The Triumph of the Media Elite in Postwar Central 

America. In Latin Politics, Global Media, edited by Elizabeth Fox and Silvio Waisbord. Austin: 

University of Texas Press, 107-122. 

 

Rockwell, Rick and Noreen Janus. 2003. Media Power in Central America. Champaign, IL: 

University of Illinois Press. 

 

Salas, Nubia and Manuela Olivos. 1999. Relación de actos contra el ejercicio periodístico 

ocurridos en México de enero a diciembre de 1999. Mexico City: Fraternidad de Reporteros. 

Available online from www.fremac.org.mx/obs/inf99/recue3.html. (Downloaded July 15, 2002) 

 

Sánchez Ruiz, Enrique. 1998. "Fin del antiguo regimen televisivo." Reforma, 18 January. 

 

Seres, Lázló.  2001. "The Freedom of the Public Media in Hungary: A Libertarian Approach." In 

Media and Politics: Conference Papers on the Interplay of Media and Politics, edited by Péter 

Bajomi-Lázár and István Hegods. Budapest: New Mandate, 147-57. 

 

Skidmore, Thomas E., editor.  1993.  Television, Politics, and the Transition to Democracy in 

Latin America. Washington, D.C.: The Wilson Center and Johns Hopkins University. 

 

 47



Splichal, Slavko and Janet Wasko.  1993.  Communication and Democracy. Norwood, N.J.: 

Ablex. 

 

Splichal, Slavko. 1992.  "Media Privatization and Democratization in Central-Eastern Europe." 

Gazette 49: 3-22. 

 

Trejo Delarbre, Raúl, ed.  1985.  Televisa, el quinto poder. Mexico City: Claves 

Latinoamericanas. 

 

Trejo Delarbre, Raúl, ed. 1988.  Las redes de Televisa. Mexico City: Claves Latinoamericanas. 

 

Trejo Delarbre, Raúl.  2001.  Mediocracia sin mediaciones: Prensa, television y elecciones 

Mexico City: Cal y Arena. 

 

Waisbord, Silvio.  2000a.  Watchdog Journalism in South America: News Accountability, and 

Democracy.  New York: Columbia University Press. 

 

Waisbord, Silvio.  2000b.  “Media in South America: Between the Rock of the State and the 

Hard Place of the Market.” De-Westernizing Media Studies, James Curran and Myung-Jin Park, 

eds., 50-62. New York: Routledge. 

 

 48



Weissert, Will. 2002.  “Miami-Based Businessman Controls Big Chunk of Latin American 

Airwaves, Looks to Extend Reach.” Associated Press, 5 June. 

 

Zacarías, Miguel. 2000. “Es Juan Aguilera director de RTG.” A.M., 7 January. 

 

Zazur Osorio, Antonio E. 1996.  El Estado y el modelo de televisión adoptado en México, 1950-

2000. Mexico City: Metropolitan Autonomous University. 

 

 49



Table 1: Case Studies 
 
 
Station 

 
 

State 

 
Private 

or state? 

Party with 
most 

coverage 

 
Party 1 - 
Party 2 

 
Party 1 –
state vote 

 
Party 1 – 
nat’l vote 

Grupo 
Intramedia 

Baja 
California 

 
Private 

 
PRI 

 
7% 

 
5% 

 
7% 

Televisión de 
Guanajuato 

 
Guanajuato 

 
State 

 
AC/PAN 

 
16% 

 
-14% 

 
2% 

Televisa del 
Bajío 

 
Guanajuato 

 
Private 

 
AC/PAN 

 
31% 

 
4% 

 
20% 

Grupo Medios 
del Sureste 

 
Tabasco 

 
Private 

 
PRI 

 
44% 

 
25% 

 
30% 

Televisión 
Tabasqueña 

 
Tabasco 

 
State 

 
PRI 

 
88% 

 
53% 

 
59% 

Televisión  
Tlaxcalteca 

 
Tlaxcala 

 
State 

 
AM/PRD 

 
6% 

 
14% 

 
25% 

 

 50



Table 2:  Party Share Coverage for Different Broadcasters 
 PRI AC/PAN AM/PRD 
Correlation: 1997 vote, 2000 coverage 0.39 0.38 0.32 
Network in D.F. 34.6% 39.0% 26.4% 
Network in D.F. or affiliate 42.5% 33.5% 24.0% 
State-run 52.2% 23.4% 24.4% 
State-run with PRI governor 56.1% 21.3% 22.6% 
State-run with PAN governor 30.8% 38.8% 30.3% 
State-run with PRD governor 29.2% 33.2% 37.5% 
 

 51



Table 3:  Multivariate Predictors of Partisan Coverage 
 PRI AC/PAN AM/PRD 
Constant     .339** 

(.088) 
   .221** 

(.029) 
   .172** 

(.023) 
Share of 1997 vote 
 

.298 
(.200) 

   .250** 
(.078) 

    .261** 
(.090) 

State-owned station with 
own party in power 

   .089** 
(.028) 

.056 
(.062) 

    .117** 
(.052) 

State-owned station with 
another party in power 

  -.157** 
(.055) 

-.050* 
(.022) 

-.021 
(.022) 

Network television in the 
capital 

-.064   
 (.054) 

   .102** 
(.028) 

-.029 
 (.036) 

Adjusted R-squared .30 .32 .14 
N 93 93 93 
N.B.: Entries are OLS coefficients (with standard errors in parentheses).   
**Significant at 1% level *Significant at 5% level †Significant at 10% 

 52



 
                                                 
1We thank W. Lance Bennett, Jorge I. Domínguez, Federico Estévez, Daniel C. Hallin, Steve 

Levitsky, Jordan Siegel, Strom Thacker, Peter Ward, and three anonymous reviewers from the 

Latin American Research Review for helpful comments and suggestions.  The Wigg Research 

Fund of Pomona College for generously provided funding for the field research summarized in 

this paper. 

2Counts of ad time are taken from Reforma newspaper’s media monitoring effort (see Moreno 

forthcoming). 

3Following the privatization of the state-owned channels that became TV Azteca, one remaining 

government-owned newscast with a national reach, Channel 11’s Enlace, held less than 5 percent 

of Mexico’s audience.  During the 1980s and early 1990s, the intellectual orientation of Channel 

11 and its location at the National Polytechnic Institute meant that its coverage was somewhat 

less biased toward the opposition that Televisa’s (Acosta and Parra 1994).  Government-owned 

news stations at the state level, however, generally did not reflect this more neutral stance. 

4Coverage was averaged for Tabasco’s private television station, which had two news programs.   

5Di Bella Roldán’s bid for candidacy was unsuccessful.  After Fox became president, Di Bella 

became station director for the public Channel 11, operated by the National Polytechnic 

University.  

6Curriculum vitae are listed on the PRI’s web site, www.pri.org.mx. 

7Sánchez himself had previously been a member of the PRI, but he left in 1998 when the party 

denied him nomination for governor. 

 53



                                                                                                                                                             
8In order to make the 1997 electoral data maximally comparable, the vote shares of minor parties 

that ran separately in 1997 but aligned with the PAN or the PRD in 2000 are included in the 

tally.  Thus, the 1997 vote share for the AC includes the votes of the Green Party (PVEM), while 

that of the AM includes the votes of the Labor Party (PT).  Using electoral returns from 2000 

instead of 1997 produced similar results. 

9Even in Mexico, Congress may soon restrict public financing of campaigns substantially.   

 54


	Partisan Bias in Mexican Television News
	Forthcoming, Latin American Research Review
	Sallie Hughes      Chappell Lawson
	Station
	State
	Private or state?
	Grupo Intramedia



